SITE & VISION
af Dorthe Abildgaard
Peter Frimand og Lars Buchardt har i udstillingen Site & Vision konstrueret rum, der skiftevis leder og
desorienterer betragteren gennem steder og perceptionsmåder – derfor
udstillingstitlen Site & Vision som to helt centrale begreber
begge kunstnere arbejder med.
Frimand og Buchardt har siden 1990erne arbejdet med installation, skulptur,
video og foto, der placerer deres arbejder i et kulturelt felt, hvor det
levende og dokumentariske billede har stor udsagnskraft (eksempelvis i filmindustrien)
– eller hvor det ofte udvikler en tendentiøs kollektiv eller vanedannende
passivitet (i receptionen af det generelle mediebillede TV, reklame og
overvågningsindustrien).
Frimand og Buchardts arbejder knytter sig til en dystopisk retning indenfor
nutidskunsten der fra 60erne og frem til i dag søger at undergrave eller
forskyde det velkendte for at forstærke betragterens oplevelse af
tilstedeværelse – i det konkrete rum på udstillingen – og som socialt og
kulturelt individ i verden. Begrebet vision er hos Frimand og Buchardt knyttet
til et tvetydigt fantasibillede, og et omfattende og kompleks rum domineret af
modsatrettede kræfter. Dette ses eksempelvis af den måde Buchardt bevidst
tilsidesætter populærfilmiske konventioner og traditioner (og dermed de
undertrykkende kræfter de stimulerer alene ved deres sprog) ved at anvende brud
og umiddelbar mangel på sammenhæng som form i sine videofortællinger, samtidig
med at han anvender filmens og TV-mediets udfoldning i tid.
Nobody Is Interested In The Future, Lars Buchardt, 2011 |
Nobody Is Interested In The Future, Lars Buchardt, 2011 Video her: http://www.youtube.com/watch?v=4nG-GWoQLio |
The Future Does Not Need Us, Lars Buchardt, 2011 |
Buchardts videofilm The Future does not need us er en form for automatskrift,
hvor kunstneren gennem collage og montageformen bevidst tilstræber en adgang
til de ubevidste lag og randperceptioner som bevidstheden vanemæssigt sorterer
fra, eller omvendt indoptager uden nærmere analyse eller refleksion. Collagerne
vises som billedsekvenser uden umiddelbar indre sammenhæng, uden fortællemæssig
eller følelsesmæssig plot og med en hård manipuleret reallydside, der
forstærker indtrykket af et råt aftryk af den visuelle mediebårne erfaring som
usorterede ophobninger.
The Future Does Not Need Us, Lars Buchardt, 2011 |
The Future Does Not Need Us, Lars Buchardt, 2011 Video her: http://www.youtube.com/watch?v=4nG-GWoQLio |
Buchardt tilstræber, med billedstrømmens selvforstærkende sammenbrud af
syntaks, en så ufiltreret iagttagelse som muligt for, med denne taktik, at
skærpe refleksionen i forhold til, hvilket blik og virkelighedsopfattelse
collagerne skaber grundlag for. Taktikken er som Michel de Certeau beskriver ”...a tactic insinuates
itself into the other’s place, fragmentarily, without taking it over in its
entirety, without being able to keep it at distance.. (A) tactic…is always on
the watch for opportunities that must be seized “on the wing”. Whatever it
wins, it does not keep. It must constantly manipulate events in order to turn
them into opportunities” (1). Billedflowets præsentation af den visuelle
medieformidlede virkeligheds fysiske objekter, landskaber, krigsscener,
mennesker, rum spiller på ideen om billedet som følelsesskabende, tragedien som
fremmedgørende, krigen som trivial- og trusselbillede, menneskets fremtid som
angstfremkaldende. Men samtidig er videoens succesive brudstykker af manipuleret
virkelighed med til at overliste den tilvante optik, og genvinde evnen til at
ænse, hvad vi ser og dermed fange noget uforudset, måske ubevidst og gribe
tiden og verden i dens fragmentariske men velkonstruerede og ideologibårne
futurisme.
spectator (making a shadow of doubt with a flashing light), Peter Frimand, 2011 |
Frimand har også en grundlæggende intention om at bevidstgøre om de syns-
og billedteknologier vi omgiver os med uden kritisk stillingstagen.
Konstruktionen af rum er hos Frimand ofte forankret i brugen af video som
spejlbillede eller anvendelse af spejlet som dobbelteksponeret virkelighed i
installationen, hvormed oplevelsen af det fysiske rum stedse forskydes i en
spejlende gentagelse af samme. Konstruktionen er ikke objektiv men baseret på
en menneskelig erfaring med den omgivende verden, og knytter sig som Buchardts
værk til et moderne realismebegreb.
spectator (making a shadow of doubt with a flashing light), Peter Frimand, 2011 |
Hos Frimand er værkets realisme subtilt knyttet til observations- og overvågningsmekanismer i det moderne samfund. Disse mekanismers karakteristika er, at de udgør en slags skyggekabinet for vores færden i forskellige rum, og derfor også som en slags skyggekabinet for idéen om det offentlige rum, og for vores forestillinger om virkeligheden. Frimand konstruerer i sine installationer lignende ’skygger’, ikke for ukritisk at overføre praksis i samfundet til billedkunstfeltet, men for at skabe en konkret kritisk æstetisk oplevelse i sine installationer, netop som den opleves og erindres dér i forhold til den omgivende virkelighed.
spectator (making a shadow of doubt with a flashing light), Peter Frimand, 2011 |
I Frimands installation Spectator (making a shadow of doubt with a
flashing light) krydser tre perceptionsmodi hinanden med betragteren som centrum. I loftet
hænger en langsom roterende cirkulær skive, hvorpå der projiceres videobilledet
af en hånd der drejer et spejl. Spejlet, der holdes op mod beskueren i
videofilmen, foregiver at indfange og reflektere lyset fra en stærk dagslys
kilde og veksler med en spejling af beskueren indtil spejlbilledet blændes ud
af lyset fra installationens filmlampe. ”Værket refererer til en sansning af
forholdet mellem æstetisk oplevelse og virkelighed. Mellem håndens forsøg på at
fastholde og gengive virkeligheden og det der er en ofte ikke-synlig virkelighed omkring
kunsten: betragteren;udstillingsgæstens eget slørede spejlbillede”. Som hos
Buchardt oplever betragteren her en montagelignende form anvendt i et tid-rum
kontinuum, der skaber et frirum for refleksionen. Men den næsten chokagtige
vekslen mellem repræsentationen af kunstnerens forsøg på at indfange
virkelighedens forskellige fremtrædelsesformer (billedsekvensen med hånden der
drejer spejlet) og betragterens samtidige oplevelse af sig selv i
udstillingsrummet (spejlbilledet af betragteren selv) konfronteres det æstetisk
rum og refleksionen med overvågningsteknologiens idé om objektivitet. Som
Frimands titel siger, det æstetiske og den seende virkelighed krydser blik i ”a
shadow of doubt with a flashing light”.
spectator (making a shadow of doubt with a flashing light), Peter Frimand, 2011 |
Sammenfattende har Frimand og Buchardt en kritisk tilgang til enhver
tendens til kulturel dominans – om den tager form som den mediebårne
virkelighed eller i overvågningssamfundets mekanismer. De deler en
grundlæggende skepsis overfor det normative; rum og gaders postulerede
anonymitet eller billedskærmens tilsyneladende objektive billedstrøm, og de
arbejder ’taktisk’ for at bruge en term fra Michel de Certeau, og med en vis
desillusionerende eller i hvert fald en postutopisk idé om virkeligheden.
Relationerne som disse to kunstnere skaber til virkeligheden har meget til
fælles med Bertolt Brechts idé om, at kunsten skal formidle en fremmedgørelse,
der skal forstyrre den ’normale’, normative og socialiserende billed- og
sanseerfaring.
Dorthe Abildgaard
Artiklen (redigeret) blev publiseret i Skovhusnyt nr.
5/11.29. årgang i forbindelse med Buchardt og Frimands udstilling Site &
Vision 24.9 – 6.11 2011 i Skovhuset ved Søndersø.
1.
Michel de Certeau, The Practice of Everyday Life. Berkeley:University of
California Press, 1984, p.xix.
Dorthe
Abildgaard
(f. 1964) er uddannet cand.phil. i kunsthistorie fra Københavns Universitet med studier ved La Sapienza universitetet i Rom og ophold på Accademia di Dinamarca.
(f. 1964) er uddannet cand.phil. i kunsthistorie fra Københavns Universitet med studier ved La Sapienza universitetet i Rom og ophold på Accademia di Dinamarca.
Hun
har arbejdet som kunstnerisk leder af Skovhuset ved Søndersø 2006-2012 og som
curator ved Billedkunstcenteret og Center for Dansk Billedkunst 1999-2005, hvor
hun bl.a. har kurateret det danske bidrag til Venedig Biennalen i 2001 med
kunstnerne Ursula Reuter Christiansen og Henning Christiansen; Michael Elmgren
og Ingar Dragsets bidrag til Sao Paulo Biennalen i 2003, og i samarbejde med
Marianne Krogh Jensen, Jakob Jakobsen og Henriette Heises ’Info Center’ til
Melbourne Biennalen i 1999 foruden at hun har kurateret en række danske og
internationale udstillinger ved Sorø Kunstmuseum 1995-1999. Dorthe Abildgaard
har endvidere skrevet artikler om dansk samtidskunst i international perspektiv
for internationale og nationale tidsskrifter, og konciperet og realiseret
seminarer med danske og udenlandske kunstnere.
En stor tak til Dorthe Abildgaard for denne artikel.
LB
Nobody Is Interested In The Future
http://www.youtube.com/watch?v=4nG-GWoQLio
The Future Does Not Need Us
http://www.youtube.com/watch?v=4nG-GWoQLio
Interview med Lars Buchardt in the art magazine Superpaper
(pg 8 in pdf)
http://bondigeekmedia.blob.core.windows.net/dasplatforms/media/pdf/Issue%2023.pdf
En stor tak til Dorthe Abildgaard for denne artikel.
LB
Spectator
- dokumentationsvideo her:
Nobody Is Interested In The Future
http://www.youtube.com/watch?v=4nG-GWoQLio
The Future Does Not Need Us
http://www.youtube.com/watch?v=4nG-GWoQLio
Interview med Lars Buchardt in the art magazine Superpaper
(pg 8 in pdf)
http://bondigeekmedia.blob.core.windows.net/dasplatforms/media/pdf/Issue%2023.pdf
No comments:
Post a Comment